Alunan Istighfar, Zikir, Selawat & Doa

Thursday, January 15, 2009

Permintaan Iblis dari Allah S.W.T ??

Dirawikan bahawa nama iblis di langit dunia ialah Abid. Di langit kedua Zahid. Dilangit ke tiga Arif, Di langit ke empat Wali. Di langit kelima At-taqi. Di langit ke enam al-khozin dan di langit ke tujuh Azazil dan Di Lauhul Mahfuz, Iblis. Dia lupa akibat urusannya, Maka Allah swt memerintahkannya sujud kepada Adam. Dia berkata, "Apakah dia lebih mulia dari aku?Bukahkah aku lebih mulia darinya..? Kau jadikan aku dari api dan Kau jadikan dia daripada tanah. "Allah berkata, " Aku boleh berbuat sekehendakKu." Dia mengira dirinya mulia. Dia berpaling dari Adam dengan bongkak , di mana Malaikat telah sujud pada Adam. Ketika mereka bangun dan melihat Iblis tidak sujud, maka mereka sujud kali kedua untuk bersyukur. Namun Iblis tetap berpaling dari mereka tanpa menyesal. Lalu Allah menjadikan rupanya seperti babi, kepalanya seperti unta, dadanya seperti punggung unta besar, mukanya bagaikan kera , kedua matanya sobek sepanjang mukanya, hidungnya agak berlubang besar bagaikan bibir tsur, taringnya keluar bagai babi, janggutnya berbulu tujuh panjang sekali. Allah sentiasa melaknantinya sampai hari kiamat. Kerana dia kafir . Dari Malaikatyang paling agung menjadi sedemikian rupa. Sesungguhnya ini adalah merupakan peringatan.

Tersebut dalam Atsar: Ketika Allah SWT menjadikan iblis sedemikian rupa muka Hibril dan Mikail menangis. Allah SWT berkata kepadanya, " Mengapa kamu menangis?" Keduanya berkata , "Ya Tuhan kami , kami tidak berkuasa di ats kekuasaanMu. " Ya, sedemikian pula kalian tidak berkuasa ke atas kekuasaanKU."

Dirawikan Iblis berkata , " Ya Tuhanku, keluarkan aku kerana Adam, aku tidak kuasa atasnya kecuali dengan penguasaanMu." Allah berkata, "Engkau ku kuasakan atasnya. Yakni , atas anak cucunya." Kerana para Nabi selamat dari Iblis. Iblis berkata "Berilah aku kuasa lagi." Allah berkata, "Setiap ia beranak engkau pun beranak." Iblis memohon lagi, "Berilah aku lagi". Allah berkata " Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temanilah mereka dengan harta dan anak.Sesatkan mereka dalam agama dan perbuatan batil. Perbuatla sekehendakmu!" Lalu Adam berkata, " Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kepada Iblis kepadaku, maka aku tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolonganMu Ya Allah. Allah berkata " Setiap umatmu akan dijaga oleh Malaikat." Adam memohon lagi , "Tambahilah aku." Allah berkata "Setiap kebaikan yang dilakukan diberi pahala sepuluh kali ganda," Adam berkata lagi . "Tambahilah aku". Allah berkata, " Aku terima taubat mereka selagi mereka masih hidup." Adam berkata lagi". Tmbahilah aku...Allah berkata lagi, " Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang di lakukan . " Adam berkata lagi, "Baiklah , aku telah merasa senang sekarang." Kemudian Iblis berkata, "Ya Tuhanku, Engkau jadikan utusan kepada manusia dan Kau beri kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah kitabku? " Allah berkata, " Utusanmu tukang tenung dan kitabmu perangai buruk, hadismu bohong, Quran mu syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan ngan nama KU, minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan."

Nauzubillah..!!

Petikan dari Buku berjudul " Penenang hati "
Terjemahan oleh : Mukashafah Al-Qulub

No comments:

Post a Comment